کد کالا یا SKU چیست و چه کاربردی دارد؟

توسط: پویا (تاکسی اپس) 265 نمایش

مقدمه

کد کالا یا SKU مخفی است برای عبارت Stuck keeping unit و به شما کمک می‌کند به جای توضیح مفصل و طولانی مشخصات کالا   از این کد که ترکیبی است از حروف انگلیسی و اعداد، استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید کد کالا را جستجو کنید تا کالا برایتان نمایش داده شود. کد کالا به شما کمک می‌کند کالاهایی با نام یکسان را به راحتی پیدا کنید، انان را از یکدیگر تفکیک و ساده‌تر و با درصد خطای کمتر در فاکتور وارد نمایید. البته SKU در کالای ساده و پیشرفته متفاوت از یکدیگر است. در ادامه به توضیح این تفاوت می‌پردازیم.

تفاوت کد کالا یا SKU در کالای ساده و پیشرفته

در کالای ساده و پیشرفته کد کالا یا SKU با یکدیگر متفاوت است. ممکن است کالاهای ساده ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند اما متنوع نیستند؛ یعنی برای آنها تنوع‌هایی نظیر رنگ، سایز و … که قیمت و موقعیت مکانی در انبار را متفاوت می‌کند، وارد نمی‌شود. بنابراین هر کالای ساده یک کد یا SKU بیشتر ندارد. اما در کالای پیشرفته که هر تنوع کدی مشخص را به خود اختصاص می‌دهد. این تفاوت را زمانی که وارد بخش کالای اپلیکیشن کالابان می‌شوید، می‌توانید به خوبی مشاهده کنید. در این بخش هنگامی کالای ساده را انتخاب می‌کنید کد ان نشان داده می‌شود اما در کالای پیشرفته عبارت SKU های متفاوت را مشاهده می‌کنید. برای دسترسی به کد کالای پیشرفته سه روش وجود دارد.

کد کالا/ SKU در کالای پیشرفته

1- شما می‌توانید پس از ثبت و تایید تنوع‌های کالای پیشرفته، با ورود خودکار به بخش قیمت‌گذاری، SKU های کالاهای خود را مشاهده کنید.

2- پس از ذخیره‌ی کالا، با انتخاب کالای مورد نظر و سپس گزینه‌ «ویرایش» وارد بخش قیمت‌گذاری بشوید و کد کالا را مشاهده نمایید. 

3- پس از ذخیره‌ی کالا، با انتخاب کالای مورد نظر و سپس گزینه‌ی «خروجی چاپی»، فاکتوری دریافت می‌کنید که کد کالا نیز در آن نوشته شده است.  

تغییر کد کالا از طریق اپلیکیشن

اپلیکیشن کالابان به صورت پیش‌فرض عنوان KLB را به عنوان بخش اول کد کالای شما، بر هر کالا اعمال می‌کند. اما شما می‌توانید این پیش‌فرض را به سادگی تغییر دهید. همچنین کالابان در کد کالا، 5 رقم را پس از پیشوند کد در نظر می‌گیرد که شما می‌توانید تعداد آن را تغییر دهید.

  • شما می‌توانید برای پیش‌وند، 5 حرف یا کاراکتر در نظر بگیرید.
  • شما می‌توانید برای تعداد ارقام بعد از پیشوند، بین 4 تا 10 عدد در نظر بگیرید. 

چطور کد کالا را تغییر دهیم؟

برای تغییر کد پیش‌فرض کالا مراحل زیر را طی کنید. 

  • از سه نقطه‌ی پایین اپلیکیشن وارد بخش تنظیمات شوید. 
  • روی عنوان «پیشوند کد منحصر به فرد کالا (SKU) بزنید.
  • پیشوند و ارقام بعد از آن را به دلخواه خود تغییر دهید. 

اشتراک‌گذاری

Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
در این صفحه